måndag 23 april 2012

Ebbe 7 veckor (nästan)

I morgon blir Ebbe 7 veckor och idag var det dags för ett besök på BVC igen. Stora killen vägen nu 5286 gram och är 57,5 cm lång. Han växer verkligen så det knakar. Det enda dom har att anmärka på är att hans huvud "tippar" lite till höger hela tiden. Han ligger oftast åt det hållet och jag fick ju lite information förra gången om att vi måste lägga huvudet åt andra hållet. Ska jag vara ärlig så har jag lite förträngt det. Men nu är det alltså dags för lite mer aktiv träning. Han verkar i alla fall gilla att vara på BVC, han ler och är vaken varje gång man är där.

Hur är Ebbe nu vid sju veckor då? Jodå, precis som med Elsa så är detta en väldigt bra tid. Rutiner börjar sitta och han sover längre och längre perioder på natten. I natt var jag bara uppe en gång och ammade, och då somnar han vid bröstet så det är bara att lägga ner honom igen. Han vaknar tidigt fortfarande och bajsar, men så länge han sover på natten så gör det absolut ingenting. När han är vaken dagtid är han oftast väldigt glad och "pratar" och ler mycket. Dock kan han få riktiga utbrott och bli väldigt skrikig i korta stunder.

Storasyster har blivit lite lugnare runt honom och om han låter på natten så letar hon efter honom med sina små händer och klappar honom lite i sömnen. Det är så gulligt att jag nästan blir tårögd. Hon hjälper till att knäppa upp hans pyjamas på morgonen och vill ofta att han ska vara med henne på dagis.

Kortfattat kan man väl säga att just nu är en väldigt bra tid.

Inga kommentarer: