måndag 1 april 2013

LCHF och barn

Jag funderar mycket på barn och deras kost just nu, framförallt när det börjar cirkulera artiklar angående hyperaktiva barn och kost. Det handlar om att en del barn felaktigt får diagnosen ADHD när det egentligen handlar om en överkänslighet mot socker och kolhydrater.

Våra barn äter samma mat som oss, dock så kokar vi ofta potatis eller pasta till maten och på morgonen har vi smörgåsar. De dricker även välling och äter gröt. Har nu tillbringat snart en timme med att läsa på Anna Halléns site om barn och mat samt energibarn och känner mig förvirrad.

En stor fördel med att lägga om kosten till lchf är att våra barn har börjat äta mer grönsaker, det är en sådan naturlig del av våra middagar nu att det inte är något konstigt att se vår 3-åring själv fylla på tallriken med vitkål. Dock kan jag tycka mig se att hon väljer pastan framför det andra om det finns, så varför serverar vi det då? Det har jag inget bra svar på, men det är definitivt något jag måste fundera över.




Inga kommentarer: